Een slecht verpakt product is ook een slecht beschermd product. Met een beschadigd product tover je helaas geen glimlach op het gezicht van je klanten. Integendeel: de meeste van hen zullen zelfs overwegen om voortaan elders te bestellen. Onze verpakkingsspecialisten analyseerden daarom de 10 meest voorkomende verpakkingsfouten en leggen uit hoe je deze eenvoudig kunt vermijden.
De ervaring leert ons dat niet alleen de buitenkant van de doos van belang is. Je moet ook rekening houden met de manier waarop je alles aan de binnenkant verpakt. Tot slot mogen de juiste verzendetiketten niet ontbreken. Zo bereikt je pakket onmiddellijk de correcte bestemming zonder eerst een onnodige reis om de wereld te maken.
Top tien van veelgemaakte verpakkingsfouten
► 1. Hergebruik oude dozen
Een kartonnen doos is niet zoals een kat met negen levens. Het is in elk geval geen goed idee om een oude doos te hergebruiken en daarbij de mankementen te maskeren met een laagje verpakkingstape.
Ons advies: kies bij elke bestelling voor een nieuwe stevige doos die je producten optimaal beschermt.
► 2. Verpakkingstape in overvloed
Spaarzaam zijn op verpakkingstape is niet goed, maar er té veel van gebruiken is evenmin een juiste strategie. Het is niet enkel nadelig voor je verpakkingskosten, maar het verhoogt ook nog eens de ergernis bij diegene die de doos moet openen. Er is niets zo frustrerend voor een ongeduldige klant dan een doos die moeilijk te openen is. Bovendien gaat hij dan vaak ‘grove middelen’ gebruiken waardoor de inhoud kan worden beschadigd.
Ons advies: gebruik tape met mate en leer hier hoe je er correct een doos mee sluit. Wist je dat er dozen bestaan met een openscheurperforatie? Je opent ze met hetzelfde gemak als een ritssluiting!
► 3. Het opvulmateriaal werd ‘vergeten’
Een doos zonder opvulmateriaal mag dan wel een beetje goedkoper zijn, de risico’s op productschade tijdens het transport zijn aanzienlijk groter. En een beschadigd product is absoluut te vermijden. Dit is een van de vele verpakkingsfouten die je klant ontevreden maakt en je opzadelt met meer after sales-werk.
Ons advies: gebruik altijd voldoende beschermingsmateriaal om je producten stevig vast te zetten en te beschermen binnenin de doos.
► 4. Oversized dozen
‘Meer’ staat niet altijd gelijk aan ‘beter’. In een té grote doos bijvoorbeeld kunnen je producten al makkelijker beschadigd raken omdat ze meer ruimte hebben om tegen elkaar te botsen. Een té grote doos staat bovendien gelijk aan meer opvulmateriaal, en dat drijft je verpakkingskosten dan weer op.
Ons advies: vermijd dozen die groter zijn dan nodig en kies voor een doos op maat van de omvang van je product.
Bespaar met een doos met variabele vulhoogte: één doos is tot 12 hoogtes aanpasbaar, perfect op maat van je product. Koop nog maar 1 type doos in en win massa’s opslagruimte.
► 5. Verkreukte formulieren
“Wat stelt dat verfrommelde stukje papier voor, hier tussen mijn bestelling? Oei! Het is de factuur die ik onbeschadigd had moeten krijgen!” Facturen en andere verzendformulieren zijn belangrijke documenten die je klant liefst in een onberispelijke staat wilt ontvangen.
Ons advies: steek belangrijke documenten zoals facturen eerst nog apart in een envelop. Die leg je dan het best op de bodem van de doos. Zo heb je de minste kans op beschadiging.
► 6. Waarom komt mijn pakje maar niet aan?
Waar zou je pakje toch zijn? Al dagenlang ben je vruchteloos aan het wachten… Zonder de juiste etiketten heb je een hoger risico op een doos met een zwervend bestaan.
Ons advies: kleef op je doos altijd de juiste verzendetiketten. Beschadiging van het adresetiket kan je trouwens eenvoudig voorkomen met een beschermhoesje.
► 7. Eén opvulmateriaal zal wel voldoende zijn
Noppenfolie, papierkussens, schuim… Ze hebben allemaal specifieke eigenschappen en toepassingen. Toch zie je nog vaak dat er in een bedrijf 1 opvulmateriaal wordt gebruikt voor alle soorten producten en verpakkingen. Je riskeert hiermee nochtans dat sommige van je producten beschadigd geraken of krassen en deuken oplopen.
Ons advies: kies het juiste opvulmateriaal, aangepast aan je product. Leegtes opvullen of beschermen tegen schokken? Voor elke toepassing vind je hier de juiste bescherming.
Bespaar: als je artikel het toelaat, kun je zelfs kiezen voor een verpakking die volledig op maat is en waarbij je geen opvulmateriaal meer nodig hebt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij boeken of elektronica.
► 8. Retour sturen, wie doet dat nu?
Het ontbreken van een makkelijk retourbeleid is een van de belangrijkste verpakkingsfouten, zo blijkt. Bijna 60% van de millenials (dus iedereen tussen 18 en 35 jaar) is geneigd om enkel te kiezen voor een bedrijf mét retourbeleid, zo bleek uit een onderzoek van ReBOUND in 2018. Maar niet enkel de jongere generatie is hier gevoelig voor. Nagenoeg alle internetgebruikers nemen de retourmogelijkheden van een webshop nauwgezet onder de loep vóór ze een bestelling plaatsen.
Ons advies: dankzij een ‘retourdoos’ is het voor je klant een stuk gemakkelijker om een ongewenste aankoop terug te sturen.
► 9. Verzendzakken zijn oké, maar niet altijd
Een verzendzak is een goedkope verzendoplossing die alsmaar vaker wordt gebruikt in de e-commercesector. Ze zijn water- en scheurbestendig en makkelijk te hergebruiken. Ideaal voor bijvoorbeeld textiel en kleding. Maar voor kwetsbare of breekbare producten is dit soort verpakkingsmateriaal vaak geen goede oplossing.
Ons advies: verzend kwetsbare producten in een stevige postdoos met schokabsorberend opvulmateriaal. De kans dat je glazen karaf in 1000 en 1 stukken aankomt, is dan véél kleiner.
► 10. Bedrukte verpakkingen zijn een overbodige luxe
Je klant zal blij zijn als zijn bestelling ongeschonden aankomt in een stevige, effen bruine doos. Maar waarom niet een stapje verder gaan in je communicatiebeleid? Waarom niet kiezen voor een bedrukte doos met jouw logo, slogan of bedrijfskleuren? Geen overbodige luxe, maar een rationele marketingoptie.
Ons advies: met de service RajaPrint maak je zelf een bedrukte verpakking. Dozen, tape of draagtassen… alles is mogelijk. Laat je merk duidelijker opvallen en win aan naambekendheid.
Bespaar door te kiezen voor bedrukte verpakkingstape. Het is niet enkel goedkoop maar ook een veelzijdig materiaal dat je overal kan gebruiken: op dozen, postdozen, zakken, promomateriaal, enz.
Het klopt dat de juiste hoeveelheid verpakkingstape belangrijk is. Hoe frustrerend is het om een product te ontvangen dat lastig te openen is. Ik heb een keer een schaar gekocht die ik niet openen kon omdat ik geen schaar had.