Yens van CASA geeft uitleg over de samenwerking met RAJA

CASA: thuis in e-commerce dankzij de juiste partner

5  min. leestijd 25 oktober 2023

Is je interieur of terras nog eens toe aan een frisse make-over, of ben je gewoon op zoek naar dat extra vleugje sfeer en gezelligheid? Dan is CASA voor jou waarschijnlijk dé place to be. CASA is een netwerk van interieurwinkels actief in 8 Europese landen. Je vindt er alles, gaande van keukenaccessoires tot meubels, textiel en decoratie-artikelen. Sinds enkele jaren zijn al die producten trouwens ook verkrijgbaar via hun eigen webshop. En het is net bij dit online avontuur dat RAJA om de hoek komt kijken… We spraken voor de gelegenheid af met Yens, Operations Manager bij CASA. Hij doet ons uit de doeken waarom CASA koos voor een samenwerking met RAJA en welke verpakkingsoplossingen er werden geselecteerd.

Waar moeten we CASA vooral van kennen?

CASA is bij de meeste mensen bekend als een winkel met kwalitatieve, decoratieve en functionele interieurartikelen. We bieden allerlei spullen aan om een sfeervolle thuis te creëren. We mikken daarbij op trendy spullen die toch betaalbaar zijn. Ons aanbod wisselt ook mee met de seizoenen zoals Valentijn, Pasen, Kerst en de zomerperiode. Zo kunnen onze klanten hun huis op elk moment van het jaar op en top gezellig maken.

Ondertussen kunnen we terugblikken op meer dan 40 jaar aan ervaring. In 1975 opende de eerste winkel onder de naam CASA in Ottignies, in de provincie Waals-Brabant in België. Later volgde er dan nog een hele reeks winkels in de rest van België, maar ook in Luxemburg, Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië en Zwitserland. In 2018 volgde een nieuw hoofdstuk, dit keer in Nederland: door een overname konden er 38 winkels worden omgedoopt naar het CASA-concept. Vandaag is CASA goed voor 480 winkels, verspreid over 8 Europese landen. Daarbuiten vind je trouwens ook winkels van ons op Aruba en in Marokko.”

Interview met Yens van interieurwinkel CASA

Hoe speelde RAJA een rol bij jullie groei?

“Het winkelconcept speelde voor CASA sinds het prille begin een centrale rol in onze strategie. In 2017 zijn we gestart met een nieuw verkoopkanaal: de webshop. In de beginperiode bleef dit echter vrij kleinschalig. Toen we enkele jaren later dan werden geconfronteerd met de coronapandemie veranderde die webshop plots in ons belangrijkste verkooppunt. Al onze fysieke winkels moesten op korte tijd verplicht de deuren gesloten houden. Dankzij de webshop slaagden we erin om onze activiteiten dan tóch nog draaiende te houden. Sindsdien doen we alle e-commerceactiviteiten inhouse om alle goederen zo snel mogelijk bij de klanten thuis te kunnen krijgen.

Dat betekende dat we op een heel korte periode een volledige omschakeling moesten doen naar e-commerce. En wie e-commerce zegt, zegt ook ‘pakjes’ en ‘verzendingen’. Het is op dat punt dat we bij RAJA terecht zijn gekomen. We waren namelijk op zoek naar een totaaloplossing voor het volledige verpakkingsverhaal. RAJA had voor ons het hele assortiment in huis om onze producten snel en veilig geleverd te krijgen tot bij de eindklant.”

Winkelinrichting met kerstspullen

Welke RAJA-oplossingen gebruikt CASA sindsdien?

“Voor onze e-commerce afdeling biedt RAJA alle oplossingen om duurzaam en efficiënt te verpakken. Uit hun assortiment gebruiken we met name verschillende types aan dozen van enkel- of dubbelgolfkarton, maar daarnaast ook tapedispensers en documentenhoesjes – onmisbaar om onze verzendingen compleet te maken.

De standaard kartonnen dozen gebruiken we trouwens vooral voor het verzenden van grote of kwetsbare goederen. Om onze meest kwetsbare producten te beschermen gebruiken we bovendien de Geami Wrappak machine van RAJA. Het ideale toestel om een schokwerende beschermlaag aan te brengen rondom onze producten. Het is een prima alternatief voor traditionele noppenfolie eigenlijk. Onze inpakkers gebruiken deze machine bijvoorbeeld om servies, aardewerk, enz. te beschermen. Voor producten die langs de andere kant weinig extra bescherming vereisen, denk maar aan textiel, zijn we overgestapt op plastic verzendzakken. Hiermee kunnen we heel compact verzenden, zónder te moeten investeren in overtollig opvulmateriaal.”

Inpakker bij CASA maakt gebruik van de Geami Wrappak verpakkingsmachine

Hoe kijken jullie naar de samenwerking met RAJA?

“Wat voor ons een groot pluspunt is, is vooral de snelheid van levering. Door hun grote voorraad kunnen we erop vertrouwen dat de verpakkingen die we nodig hebben altijd beschikbaar zijn. RAJA fungeert in die zin zelfs een beetje als een extern warehouse voor ons waar al het verpakkingsmateriaal netjes op voorraad ligt. Zo blijft er voor CASA natuurlijk meer ruimte over om onze eigen producten op te slaan.

Daarnaast speelt de kwaliteit van de service voor ons een grote rol. Elke vraag van ons wordt heel snel en heel kwalitatief beantwoord. Iets dat we natuurlijk enorm appreciëren en op prijs stellen in een bedrijf waar we zo nauw mee samenwerken.”

Hoe zet CASA in op de toekomst?

“Een belangrijke pijler in onze toekomstgerichte strategie is het aspect ‘duurzaamheid’. De keuze van onze producten, de manier waarop we verpakken en de verzendwijze naar onze klant toe staan hoog op de agenda. We beseffen dat de last mile delivery meer en meer tot het bewustzijn doordringt van de klant. Dat duurzaam aanpakken zal meer dan ooit een must worden in de toekomst. Door te kiezen voor meer duurzame verpakkingen – zoals hernieuwbaar karton of recyclebaar plastic – zetten we alvast een stap in de juiste richting.”

Geschenkverpakking met badaccessoires van CASA

Bekijk hieronder de volledige klantgetuigenis van CASA:

Over de auteur

Arne Leën: Gepassioneerd door het schrijven van boeiende artikelen over verpakkingen, magazijnuitrustingen, kantoorartikelen en meer creëert Arne expertise en een uniek perspectief in de RAJA blog. Met een focus op innovatie en duurzaamheid, stelt Arne lezers in staat om weloverwogen beslissingen te nemen in hun verpakkingsactiviteiten.
Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *





 

Populaire onderwerpen