Ben je actief als webshop? Dan is frustration free packaging dé trend om in de gaten te houden. Wie regelmatig online shopt, heeft het waarschijnlijk al ondervonden: het ‘unboxen’ van een pakje verloopt niet altijd van een leien dakje… Denk maar aan superklevende tape, een grote onhandige doos of een meterslange wikkel noppenfolie. En is al dat verpakkingsmateriaal dan wel milieuvriendelijk? Met frustration free packaging is dit voortaan verleden tijd. We laten je stapsgewijs zien hoe ook jij een tikkeltje meer rozengeur en maneschijn kan brengen in de shopbeleving van je klant.
1. Van bestelling tot… ergernis?
Verpakkingen hebben verschillende functies. De belangrijkste daarvan is ongetwijfeld het beschermen van je product zodat het heelhuids tot op het aanrecht van de klant geraakt. De manier waaróp je verpakt zegt echter veel over je webshop en kan de relatie met je klant maken of kraken. Hoe staan jouw verpakkingen ervoor? We zetten een paar pijnlijke top-ergernissen op een rij:
- De verpakking is moeilijk te openen doordat het omwikkelt is met té veel tape.
- Het bestelde product zit in een té grote doos. Om zo’n grote doos te vullen is er ook meer opvulmateriaal nodig wat zorgt voor nóg meer huishoudelijk afval.
- De verpakking is moeilijk te sorteren door de combinatie van verschillende materialen (bv. plastic en papier dat aan elkaar wordt gekleefd).
- De producten zijn beschadigd doordat ze waren verpakt in een té fragiele of niet-aangepaste doos.
2. Hoe ziet een frustratievrije verpakking eruit?
Frustratievrije verpakkingen worden vaak afgekort als FFP, wat op zijn beurt staat voor ‘Frustration Free Packaging’. Het is een verzamelnaam voor allerhande duurzame en slimme verpakkingsoplossingen die inspelen op 3 factoren:
- Het verbeteren van de unboxing experience voor je klant.
- Het stimuleren van duurzame en 100% recyclebare verpakkingen.
- Het terugdringen van afval door het vermijden van onnodig grote verpakkingen en vullingen.
Zowel voor dozen als voor verzendzakken bestaan er tegenwoordig frustratievrije varianten. Verzendzakken zijn met name handig wanneer je niet-kwetsbare producten verzendt zoals kleding, mode-accessoires, textiel, enz. Dozen geven je product een steviger omhulsel en zijn multi-inzetbaar voor nagenoeg élk product. Klaar voor frustratievrij? De doos die je hieronder ziet beschikt over alle extra’s en eigenschappen om heel wat ergernissen bij je klant overboord te gooien.
- Makkelijk te sluiten: door de kleefstrip is er geen extra tape nodig. Hierdoor bespaar je op verpakkingsmateriaal.
- Makkelijk te openen: kies voor een uitvoering met openscheurperforatie. Vaarwel schaar of cutter!
- Compact: kies voor een doos die zo nauw mogelijk aansluit rond je product.
- Monomateriaal: de hele verpakking is gemaakt van slechts 1 grondstof – karton. Werk je verpakking nog af met opvulpapier en gooi alles tezamen bij het papierafval. Geen gedoe meer met sorteren dus!
- Sterk: kies voor een doos van dubbelgolfkarton, bekleed met kraftpapier voor extra bescherming.
3. In 5 stappen naar een frustration free packaging
Mits een paar kleine en goedkope ingrepen kan je je verpakking eenvoudig aanpassen en ‘frustratievrij’ maken. Met de onderstaande 5 stappen laten we je in detail zien wat er allemaal mogelijk is.
► 1. Makkelijk te openen
Hoe vermijd je een hoop uitpakfrustratie? Simpel! Zorg dat je pakketje makkelijk is te openen. Er is niets zo vervelend als een doos omwikkeld met véél te veel tape of folie. Wist je trouwens dat er verpakkingen bestaan waarbij tape helemaal overbodig is? Die dozen of verzendzakken sluit je dan eenvoudig aan de hand van hun geïntegreerde kleefstrip.
Wil je écht scoren? Kies dan voor een exemplaar met een ‘openscheurperforatie’. Met hetzelfde gemak als een ritssluiting scheur je zo de verpakking open, zónder gebruik te maken van een schaar of cutter. Handig voor je klant én veilig voor je producten want er is aanzienlijk minder kans dat er beschadigingen kunnen optreden.
► 2. Compact verpakt
Een volgende manier om tot een frustration free packaging te komen, is door té grote dozen overboord te gooien. Wist je dat in ongeveer 60% van de e-commercebestellingen een kwart van de verpakking bestaat uit opvulmateriaal? Kies dus voortaan voor een verpakking die beter aansluit rond je product. Een slimme oplossing hiervoor is de doos met variabele hoogte. Dankzij de rillijnen in de wanden kan je de hoogte eenvoudig aanpassen om de 1 of 2,5 cm. Een tweede oplossing bestaat uit de verzendzak: je kan ‘m gebruiken voor producten die sowieso al stevig zijn, of voor iets zachts zoals textiel. Duw de lucht uit de zak en je hebt een verpakking die 100% benut wordt, zónder leegtes.
► 3. Milieuvriendelijkheid troef
Zoals we eerder al uitlegden draait het bij FFP niet enkel om de unboxing experience. Het aspect ‘milieu’ speelt evenzeer een grote rol. Vermijd dat je klant zit opgezadeld met te veel verpakkingsmateriaal dat hij moeilijk kan sorteren of dat niet is te recyclen. Een paar tips:
- Ga voor mono-materialen: vergemakkelijk het sorteerproces en kies voor een verpakking die volledig is gemaakt van 1 grondstof. Een voorbeeld is papier: gebruik een doos, opvulling, tape en paklijstenvelop– allemaal van papier of karton. Dat kan de consument in een vlotte beweging samen sorteren en laten recyclen. Vergeet daarnaast niet om duidelijk te maken hoé je je verpakking moet sorteren. Je kan dit doen aan de hand van logo’s of pictogrammen.
- Ga voor hernieuwbaar: geef de voorkeur aan verpakkingen die gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen zoals papier en karton. Zo verminder je de druk op het grondstoffenverbruik.
- Ga voor gerecycled: gebruik je plastic? Geef dan de voorkeur aan gerecycled materiaal. Zo vind je bij RAJA bijvoorbeeld verzendzakken, noppenfolie en PET-schuim dat grotendeels gemaakt is van gerecycled afval. Goed om te weten: plastic is bijna eindeloos te recyclen, mits we het correct sorteren.
► 4. Beresterk
Dit vierde aandachtspunt heeft te maken met de sterkte van je verpakking. Gebruik je een té fragiele verpakking, dan bestaat het risico dat je product tijdens de verzending beschadigd geraakt. Gevolg? Je klant is niét tevreden en zal waarschijnlijk kiezen voor een retour. Ook dit had je eenvoudig kunnen vermijden door te kiezen voor een frustration free packaging. Afhankelijk van de prijs van je product is het de moeite waard om te kiezen voor:
- Een sterke doos van dubbelgolfkarton of zelfs driedubbelgolfkarton. Dit biedt een betere bescherming dan een doos van enkelgolfkarton. Goed om te weten: de meerderheid van RAJA’s dozen zijn bovendien bekleed met een laagje kraftpapier. Dat levert je nog een extra vorm van bescherming op.
- Een postdoos met schokranden; de versterkte randen vormen een stevige buffer om schokken op te vangen.
- Een sterke verzendzak van gerecycled plastic; uitstekend bestand tegen scheuren en water. Ideaal voor bijvoorbeeld kleding en textiel.
► 5. Durf te kiezen voor minder
Less is more… ook als het op verpakken aankomt. Deze laatste tip is voor de meeste van jullie waarschijnlijk een binnenkopper maar vermelden we toch graag nog even voor de volledigheid. De regel luidt hier: wees spaarzaam met het verpakkingsmateriaal dat je gebruikt. Je wilt je klant niet gefrustreerd achterlaten met een té grote hoop restafval. Breng je tape bijvoorbeeld slim en zuinig aan rondom je pakket. Hoe je dat het best kan doen, ontdek je in dit artikel over dozen sluiten met tape. Of je kiest gewoon voor een verpakking met een geïntegreerde kleefstrip. Dat maakt een rol verpakkingstape al helemaal overbodig.
Dezelfde spaarzaamheid geldt trouwens voor opvul- en beschermmateriaal. Soms is dit materiaal zelfs helemaal overbodig, zéker wanneer je weinig kwetsbare producten verzendt zoals kleding, textiel, hout, plastic flacons, enz. Tot slot zijn er nog de verpakkingen op maat. Denk maar aan verzenddozen voor flessen, bloemen, boeken, enz. Door hun uniek ontwerp sluiten ze perfect aan rond je product en heb je geen extra bescherming meer nodig binnenin de doos. Ze zijn het ultieme bewijs dat je met minder wel degelijk méér kan bereiken.
4. Wat zijn de voordelen voor jouw bedrijf?
Frustration free packaging vormt een uitgelezen kans om de relatie met je klant naar een hoger niveau te tillen. En zoals het aloude marketinggezegde luidt: een tevreden klant, is een terugkerende klant. Met FFP biedt je je klant een prettige unboxing experience: het uitpakken wordt makkelijker en leuker gemaakt, én het recyclen wordt eenvoudiger.
De voordelen gaan echter verder dan enkel de relatie met je klant. Ook op vlak van je logistiek en het milieu zal je zien dat FFP jouw bedrijf heel wat te bieden heeft.
- Bespaar kosten: door een compactere inpakmethode moet je minder verpakkingsmateriaal aankopen.
- Verminder het aantal retourverzendingen: door te kiezen voor een sterke verpakking op maat heb je minder vaak te maken met productschade.
- Verklein je benodigde opslagruimte en -kosten.
- Reduceer de uitstoot van broeikasgassen: door te kiezen voor kleinere verpakkingen en hernieuwbare grondstoffen moeten er minder verpakkingsmaterialen worden geproduceerd en vernietigd. Goed voor je duurzaam bedrijfsimago!
- Verminder je transportbewegingen: door compacter te verpakken passen er meer pakjes in je bestelwagen.
Amazon een pionier is in het promoten van deze filosofie? In 2008 lanceerden ze het initiatief Frustration-Free Program met daarin 2 doelstellingen: klanten tevreden stellen door het uitpakken te vereenvoudigen; en de hoeveelheid afval verminderen die door onlineverkoop wordt gegenereerd.
Handelspartners die zich aan deze strategie houden, hebben opvallend een streepje voor in het algoritme van de Amazon-webshop. Dankzij dit programma kon Amazon in 12 jaar de verspilling voorkomen van 244.000 ton verpakkingsmateriaal.