Er schuilt meer achter een verpakking dan je denkt… En voor wie daar aan een beetje mocht twijfelen, moet hieronder zeker verderlezen. Ben je op zoek naar een slimme marketingtool of een efficiëntere logistiek? Bekijk dan in dit artikel hoe een goede verpakking je daarbij kan helpen en haal echt alles uit je kartonnen doos.
Welke functies heeft een verpakking?
- Bescherm je producten.
- Vergemakkelijk het transport en de opslag van goederen.
- Zet je merk in de kijker en stimuleer de klanttevredenheid.
- Communiceer informatie over de verpakking en haar inhoud.
Verpakkingen: op ieder potje past een dekseltje
We bekijken hier de vier basisfuncties van een verpakking. We beginnen met de primaire functies. Die omvatten de technische eigenschappen van een verpakking, zoals bescherming (1) en transport (2). Daarna is het de beurt aan de secundaire functies. Deze slaan terug op aspecten zoals marketing (3) en communicatie (4).
► 1. Gebruik een verpakking als bescherming
De oorspronkelijke en waarschijnlijk ook belangrijkste functie van een verpakking is de bescherming van een product. We noemen dit ook wel de ‘barrièrefunctie’. Met een goede verpakking bescherm je je goederen tijdens de opslag, het transport en de verzending naar de eindklant. Dat beschermen kan plaatsvinden op drie niveaus:
Bescherming tegen natuurlijke invloeden: voorbeelden hiervan zijn de interactie met water, gas, rook, bacteriën, hitte, koude, ongedierte, enz.
Bescherming tegen fysieke effecten: hieronder vallen schokken, trillingen of de interne afscheiding tussen je producten.
Bescherming tegen je product zelf: in dit geval komt het gevaar van binnenin je doos. Het product dat je vervoert, kan namelijk zélf een risico inhouden. Denk maar aan chemische producten. Een sterke verpakking (zoals deze UN-dozen) is dan onontbeerlijk om jezelf en je omgeving te beschermen.
► 2. Een slimmere opslag en transport
Dit tweede punt van een primaire functie brengt ons bij het transport en de opslag van goederen. Een goede verpakking is namelijk onmisbaar voor een optimale opslag. Door een doos te gebruiken, kan je je producten bijvoorbeeld veilig boven op elkaar stapelen, en dat met zo min mogelijk ruimteverlies ertussen.
Door je producten te verpakken, kan je ze bovendien veel efficiënter verplaatsen. Er is toch niets zo makkelijk als je verpakkingen op een pallet te stapelen en met een pompwagen in één vlotte beweging te vervoeren?
► 3. Ga voor een optimale merkbekendheid
Zoals we in de inleiding al lieten vallen, heeft een verpakking een grote marketingwaarde. Neem nu bijvoorbeeld de situatie van e-shops. Voor veel online winkels vormt een verpakking vaak het eerste (en enige) fysieke contactpunt dat ze nog hebben met hun klanten. Reden te meer dus om een verpakking te personaliseren en zo een unieke boodschap tot bij je klant te brengen. Voeg bijvoorbeeld een bedankje toe aan de binnenkant van je doos. Zo kan je je weer nét dat tikkeltje meer onderscheiden van de concurrentie.
Het valt niet te onderschatten hoeveel mensen je doosje in handen hebben gehad: van magazijnbedienden en koeriers, tot de buren. Een doos is daardoor een prima drager om je merk mee in de kijker te zetten. Beschouw een bedrukte verpakking als een passieve salesmedewerker waarmee je een hoop merkbekendheid kan opbouwen. Zonder dat je daarvoor dus iets extra moet doen!
► 4. Verpakking als informatiedrager
Een doos op zich kan je tot slot veel vertellen over het product dat erin steekt. Is het product in de doos bijvoorbeeld temperatuurgevoelig of zeer breekbaar? Hoe moet je hier als ontvanger dan mee omgaan? Aan de hand van bijvoorbeeld waarschuwingsetiketten weet je precies wat te doen.
Op de doos kan je daarnaast informatie terugvinden die over de verpakking zelf gaat. Hoe moet je de doos bijvoorbeeld openen of wat moet je doen om ze te recyclen? Het zijn allemaal vragen die in een oogwenk zijn uitgeklaard door een gedrukt symbool op de buitenkant.