De e-commercesector heeft niet stilgezeten de afgelopen jaren. En dat laat ook zijn sporen na in de logistiek. De manier waarop er in de sector wordt omgegaan met verpakkingen, automatisatie en bezorgingsdiensten is flink veranderd. Rajapack ging samen met enkele andere grote spelers uit de logistieke sector aan tafel zitten met het magazine OnlineRetailer voor een rondetafelgesprek. Hoe gaan we de toekomst tegemoet?
1. Welkom in het digitale tijdperk!
Waaraan danken we de grote veranderingen in de e-commercesector? De grootste oorzaak vormt ongetwijfeld de digitalisering. Een ontwikkeling die zich op ontelbaar veel vlakken doet gelden. De groeicijfers die e-commercebedrijven voorleggen zijn vaak om van te duizelen. Dat brengt natuurlijk heel wat uitdagingen met zich mee. Zo is er bijvoorbeeld een groeiende vraag naar logistiek vastgoed. Al de producten die webshops aanbieden moeten uiteraard ergens worden opgeslagen en verwerkt tot verzendklare pakjes. Diezelfde magazijnen moeten ook worden klaargestoomd om de noodzakelijke flexibiliteit en automatisering aan te kunnen.
2. Flexibiliteit: verpakkingen op maat van elk product
Een andere uitdaging moeten we zoeken bij de flexibiliteit. Zo is er bijvoorbeeld meer flexibiliteit nodig om alle verkoopkanalen te bedienen. Consumenten willen hun pakjes liefst op elk uur van de dag en overal oppikken. Een pakje retourneren is ook gemeengoed geworden. Logistiek gezien is dit wel niet zo evident. Flexibiliteit laat zich eveneens vertalen op het gebied van verpakkingen. Dozen moeten zijn aangepast aan de afmetingen en het gewicht van de producten. Dat betekent dat er dus nood is aan een veel ruimer gamma aan dozen en verpakkingsmateriaal. Consumenten zullen het niet meer aanvaarden dat hun aankoop in een té grote doos wordt verpakt met té veel opvulmateriaal. Hier moet slim worden mee omgesprongen.
Volgens Bart Lambrecht, marketingmanager bij Rajapack Benelux, werden verpakkingen de afgelopen jaren meer en meer afgestemd op de behoeften van de gebruiker: “De groei van e-commerce zorgt voor nieuwe artikelen, mogelijkheden en innovaties. Denk aan de retourdoos, waarbij de eindconsument dezelfde doos gebruikt om een artikel retour te sturen. Of dat aan de hand van de parameters van een product ter plaatste een doos op maat wordt gemaakt. Een tussenoplossing daarin is een doos met rillijnen voor een variabele vulhoogte. Kortom, ook de verpakkingsindustrie zit niet stil en beweegt mee met de eisen die vanuit retail worden opgelegd. Vandaag kan je reeds vanaf kleine volumes een doos op maat laten maken en personaliseren”.
Hier bij Rajapack volgen we deze trend tot meer flexibiliteit dus ook. We zijn er ons goed van bewust dat verpakkingen moeten zijn afgestemd op het type product – en niet omgekeerd. Zo hebben we nu al verpakkingen en beschermingen die speciaal ontworpen zijn voor:
3. De uitdagingen van de logistieke automatisering
We hebben het al gehad over flexibiliteit. Maar ook automatisering vormt een belangrijke factor in het veranderende logistieke landschap. Martin Moermans, Logistics Manager bij Rajapack licht toe: “Men zal constant de balans moeten zoeken tussen snelheid, service bieden en toch efficiënt zijn. Dat kan eigenlijk alleen door maximaal te automatiseren.”
De arbeidsmarkt schiet momenteel op veel vlakken tekort. Er is simpelweg niet voldoende personeel (denk maar aan chauffeurs) om de consument de dienstverlening te bieden die hij wenst. Een automatisering vertaalt zich onder andere in het integreren van de juiste machines en systemen. Denken we maar aan systemen voor papierkussens, wikkelmachines of sealmachines. Via een persoonlijk advies zorgt Rajapack er trouwens voor dat elke klant het systeem gebruikt dat het best geschikt is voor zijn of haar onderneming.
Het volledige artikel is terug te vinden op de website van OnlineRetailer.