De feestdagen liggen achter ons… Traditioneel het moment dat je magazijn vol begint te lopen met retourzendingen. We bekijken in dit artikel waarom een goed retourbeleid zo belangrijk is voor je bedrijf en op welke manieren je het retourneren vlekkeloos laat verlopen voor je klant.
Retourneren: de cijfers spreken voor zich…
In de VS is klant koning. En die koning stuurt tussen de 30 en 70% van zijn online bestelde producten terug, naargelang de sector – met kleding op kop (Optoro 2018). Vorig jaar werd er na de feestdagen voor maar liefst $90 miljard aan goederen geretourneerd. In de Europese B2C-markt variëren deze retourcijfers tussen de 25 en 50%.
In 2018 moest koerierbedrijf UPS op 3 januari liefst 1,4 miljoen pakjes terugsturen in de VS. Het retourneren neemt zodanig grote proporties aan dat er in de VS ondertussen sprake is van een National Return Day. Benieuwd of we ons hier in Nederland ook aan mogen verwachten.
- 44% van alle online gekochte kleding wordt teruggestuurd in Nederland. Het globaal retourpercentage (over alle sectoren heen) ligt op 13%. Daarmee is Nederland de Europese koploper.1
- 63% van de consumenten leest de voorwaarden van het retourneren voordat ze een online aankoop doen (comScore).
- 46% van de online shoppers heeft zijn winkelwagentje al ooit verlaten omdat er geen gratis retourbeleid was (Optoro).
- En niet vergeten: volgens de Europese regelgeving mag elke consument zijn onlineaankoop binnen 14 dagen retourneren, zonder een reden op te geven.
Alles om zorgeloos te retourneren
Onderzoek heeft aangetoond dat 83% van de consumenten meer online zouden kopen indien het retourbeleid eenvoudiger was (Reverse Logistics Association). Kies daarom voor het juiste verpakkingsmateriaal en bied je klanten een onvergetelijke service.
► 1. Retourdoos of -postdoos
Een retourdoos is onmisbaar voor elk soort webshop. Wat maakt deze doos zo geschikt voor het retourneren? Daarvoor moeten we kijken naar de twee sluitstrips op het deksel. De eerste strip wordt gebruikt door je inpakker om de doos te sluiten en te verzenden. De tweede strip wordt gebruikt door je klant: wil hij het pakje terugsturen, dan moet hij gewoon de zelfklevende band verwijderen, de doos sluiten en afleveren bij de pakjesdienst.
Door deze dubbele sluitstrip moet je klant geen andere doos meer gebruiken, en zelfs geen plakband. Dat maakt zijn leven een stuk gemakkelijker, want hij moet niet langer op zoek gaan naar een geschikte doos. En jij bent ervan verzekerd dat je product in een goede staat weer tot bij jou raakt zodat je het opnieuw kunt aanbieden in je webshop. Win-win!
► 2. Retourenvelop
Voor wie de retourenvelop nog niet kent, een kleine introductie: net zoals bij de retourdoos beschikt deze plastic envelop over een dubbele sluitstrip. De tweede sluitstrip wordt daarbij gebruikt om een bestelling eventueel te retourneren.
Deze ondoorzichtige envelop of verzendzak is ideaal voor het verzenden van lichte en volumineuze producten. Webshops van kleding maken er bijvoorbeeld gretig gebruik van. De enveloppen zijn waterdicht en extra sterk doordat ze zijn gemaakt van polyethyleen.
Omdat één beeld vaak meer zegt dan 1000 woorden hebben we voor jullie de onderstaande video gemaakt. In 60 seconden zie je hoe handig een retourverpakking kan zijn:
► 3. Retouretiket
Een retourdoos of -envelop is niet voldoende voor een succesvolle retourzending. Om het plaatje compleet te maken biedt je je klant best een retouretiket aan. Dit zelfklevende etiket, dat een aanvulling vormt op de leveringsbon of factuur, is ontworpen als extra service voor de klant.
Het retouretiket bevat het retouradres van de bestelling. De klant moet eenvoudigweg het etiket op zijn doos of envelop plakken en terug aan de koerierdienst bezorgen. Het zijn deze kleine extra’s die ervoor zorgen dat het vertrouwen van klanten in je organisatie groeit – en dat zonder dat ze je ooit hebben ontmoet.
Bronnen:
1 www.ecommercenews.nl/nederlander-retourneert-het-meest/